Wednesday, October 29, 2008

Rumah Pusaka

ni ler my lovely tok yah.. gmbr ni dh lama amek.. last year rasanya, waktu tok yah awal2 kena strok.. lokasi di belakang tu semuanya musnah terbakar...
ni gmbr dkt ruang rehat tok yah & berdekatan dgn dapo.. yg kat blkg skali tu kawasan dapo.. x terbako sbb dapo tu totaly 100% simen.. pic tok yah tadi tu di ambil dkt dgn almari situ.. yg ada warna merah2 tu.. kira ni gmbr blkg tok yah la..

ni ruang rehat ke 2.. dkt tmpt tv (tmpt tidur utamaku!!) kesian chu (my auntie) baru jer beli tv plasma 37inci kalau x salah.. b4 puasa.. xperlah chu.. xdok rezeki..

ni plak gambar ruang tamu utama... a bit funny tgk pic ni sbb meja makan utama tu leh stay jer cam gitu walaupun dh jadi arang...


gmbr dari depan sebelah kanan rumah.. tu semua my cousins.. tgh tgk brg2 yg boleh diselamatkan..

dari arah depan..
Sedey!!! tersangatlah sedeynyer.. sebab?? rumah tok wan & tok sblah mama kat bukit kobah, kedah, hangus terbakar.. yerps! puncanya menurut bomba: litar pintas... sedey gila.. rumah tu banyak sangat kenangan yg tak dpt nak diceritakan.. kerugian: 90% lost. yang sempat diselamatkan juz motor2 n avanza baru tok wan... alhamdulillah tok & kak mariati (our maid yg dh mcm kakak sendiri) selamat.. (thanks to kak mariati sebab sempat selamatkan tok yg sakit lumpuh...) sib baik juga tok wan x der gi ke bendang... & chu n paksu kuar gi umah mentua chu..
sabtu tu kebetulan aku bz dgn open house rumah maksu (on my dad side) kat sg. buloh.. elok2 jer sudah n otw nak balik dr sana, mak tam call bgtau cerita sedey.. xsempat habis ckp, berduyun2 sms n call masuk nk bgtau hal sedey ni.. aku pun apa lagi mcam lipas kudung bawa 'baby' utk balik ke rumah mama.. mama mmg dh sedey gila.. menangis je.. yerlah rumah tanah tumpah darah... dh sampai jer umah mama (panjat tingkat 4 dengan lajunya!!) terus tgk mama. yerlah mama aku ni ada sakit jantung.. (siap pakai bateri ok) sib baik ler dia ok.. lega sket hati.. then tolong dia kemas apa yg patut.. dh sudah tu aku terus bergegas ke bank.. kuarkan sikit duit buat simpanan untuk mama...
dah sttle semua.. aku terus gi umah mak tam plak.. dia pun sama.. blur & lost.. sampai x tahu nak kemas apa... aku pun tlg le dia kemas.. check semua plug2 kat rumah dia, tlg carikan baju2 yg boleh dibawa balik ke kg... dh sudah semua tu, aku pun pecut laju jer ke selayang, menghantar mama, pakcik(my step dad) & mak tam ke rumah mak ngah pah(sepupu mama a.k.a sepupu mak tam).. derang balik sekali.. aku x dpt balik kerana keadaan 'baby' yg kurang mengizinkan.. aku juz smpt kirimkan salam utk semua jer
esok paginya, mama call dlm pukul 9.. shes cried again! sedey bangat katanya sebab tgk rumah tu dh jadi abu.. dh x der rumah pusaka!.. betul juga.. i do agree wif her.. mcm ckp along fairuz, lepas ni dh x der umah pusaka nak tunjuk kat anak cucu.. (owh so sad!!!). sekarang ni derang semua duduk di surau berdepan dgn rumah tok wan.. bukannya x nak bawa derang dok tmpt lain, tp derang selesa di situ.. lagipun senang nak uruskan hal rumah & kebetulan plak org dtg menziarah tak henti2.. & banyak juga barang2 yg org sedekah.. makan minum semua org bagi.. mama masak semua lauk pauk tu & sedekah plak kat org2 yg dtg melawat.. (thanks u ols.. semoga korang akan mendapat balasan yang baik2 dari Allah.. amin). wakil rakyat, orang2 UMNO (almaklumla datuk aku ni old timer UMNO), tokey2 beras a.k.a baja (datukku seorang pesawah yang berjaya, gemilang & terbilang) serta kawan2 datuk & kawan sekolah chu (shes a teacher) datang melawat..

my other cousin, angah jat mms me photos.. bergenang air mata tgk gmbr2 tu.. rasanya if aku kat kg tgk secara live lagi la.. banjir terus kampung aku tu... apapun, we all semua redha n pasrah dgn ketentuan ni.. mesti ada sebab kenapa Allah turunkan dugaan ni.. semoga ada rahmat disebaliknya...

insya allah if keadaan mengizinkan, aku akan balik plak tgk kg.. nk tgk tok wan n tok.. hurrmmm *sigh*

No comments: