Tuesday, October 21, 2008

M.E.N.U

ari ni, aku puasa.. tetiba baru teringat yg syawal dh nak habis.. aku x sempat pun buat puasa 6 lagi.. xper masih ada masa & akan aku pastikan aku sempat berpuasa 6 utk tahun ni.. tadi ada juga kengkwn kat office aku yg turut puasa 6.. yang kelakarnya, baru kul 11 pagi, derang dh ajak bincang pasal menu nak berbuka.. adalah kawan aku ni teringin nak makan mee goreng basah yg aku buat.. alahai cian tul kat korang kan.. xper, dgn murah hatinya.. aku sharekan resepi mee grg basah aku ek...

MEE GORENG BASAH

3 ulas bawang putih
1 bungkus mee kuning
kobis/taugeh/sawi/tomato/daun sup & daun bawang
ayam/daging/udang/sotong (ikut suka nk letak apa & ikut ler byk mana nak letak)
tauhu (digoreng & di potong dadu)
cili kisar (ikut pedas)
2 sudu besar sos cili
3 sudu besar sos tomato
2 sudu besar sos tiram
kicap (suezz guna kicap kipas udang.. sedap sket)
1 cawan air

cara-cara:
1. tumis bawang putih sampai wangi
2. masukkan cili kisar, masak sampai garing & pecah minyak
3. masukkan semua sos, (agak2), kacau sebati
4. masukkan bahan2 basah (ayam/daging etc.). letak air sedikit. biar sampai masak
5. masukkan kicap & letak air
6. bila dh mendidih, masukkan bahan perasa & masukkan mee. (if mee terlalu kering, tambah air lagi agak2 boleh mengembangkan mee.. jgn terlalu byk)
7. bila mee dah cukup masak, masukkan sayur2 gaul sebati dan tutup...

SIAP UTK DIHIDANG..

No comments: